Sunday, May 27, 2018

Wanita & Kereta

Last weekend adalah hari yang memenatkan kerana tiba-tiba kereta breakdown ditepi jalan. Dah ler dengan ketika itu hujan dan demam. Suami masih bekerja dan berada di Subang Jaya. Nasib baik ada beberapa orang yang sudi membantu. Terima kasih banyak-banyak yea kepada saudara-saudara yang berhati emas. Apabila diperiksa, rupa-rupanya minyak hitam kereta kering. Aduhaiii. Inilah kesan apabila cuma tahu drive kereta tetapi tidak mahu ambil tahu pasal penyelenggaraan kereta. But sometimes the most important life lessons are the ones we end up learning the hard way.




Apa yang perlu ditukar masa servis kereta :
1) Minyak Hitam (Engine Oil) - Bengkel guna NASA VR8 10W30 3 Litre not sure either sintetic or semi sintetic
2) Oil Filter – sama seperti minyak enjin.
Minyak mineral biasa – 5000km
Minyak Synthetic – 7500km hingga 10000km
3).ATF – Automatic Transmission Fluid. Minyak ni memang penting bagi yang guna kereta AUTO. Ada terbaca dalam blog, setiap 20,000km kena tukar. Tapi boleh extend hingga 30,000km kepada mereka yang hendak jimat. Minyak ATF ini memang penting ditukar, jangan abaikan (contohnya tidak tukar lebih dari 30,000km) boleh menyebabkan kerosakan kepada AUTO gearbox yang perlu perbelanjaan yang besar. Kalau kita rajin tukar, kereta tidak perlu Transmission Flush seperti yang disyorkan oleh sesetengah bengkel. Transmission Flush boleh pergi sampai 7-9 liter. Ini membazir untuk kita, tapi bukan pada pihak yang membuat servis. Caj sekitar RM200 ++. 
4) AGI Kelisa AF1203 - lupa nak tanya apa benda ini...
5) 165/55*14 (S/H) - Tayar 2nd hand atau tayar terpakai tetapi bunga masih tebal lagi. Hendak beli tayar baru, budget kena ada lebih.
6) Bateri kereta – 18 bulan ~ 2 tahun, terpulang pada cara penggunaan. Tetapi kalau selalu masukkan air bateri, ianya boleh tahan sampai 2 tahun. Kalau selalu lupa topup dan selalu kering, 6 bulan pun bateri sudah tidak boleh digunakan lagi. Jenis 'Free maintenance battery' lain pula, tidak perlu top up air tetapi harga lebih mahal dari bateri biasa. 
Info yang lain berkaitan penyelenggaraan kereta dari blog www.zakizakirin.wordpress.com :
1) Spark plug – 20,000 km ikut schedule maintenance book
Tetapi boleh guna sehingga 30k-40k dan jika lebih 40k tidak tukar, electrode pun dah nipis, elok tukar.
2) Timing Belt – 60,000km untuk kereta jenama proton.  Boleh tahan sehingga 90,000km dan Honda CRV boleh tahan sampai 160,000km. Jadi timing belt ini ikut jenis kereta.
3) Clutch Plate – clutch plate ialah perkara subjektif. Biasanya ikut pengalaman blogger, dia hanya tukar bila ada simptom “clutch slipping” berlaku sewaktu pemanduan. 
4) Fuel Filter – perlu ditukar sekitar 40,000km sekali. 
5) Air Filter atau Filter Udara – perlu ditukar setiap 20,000km. Tetapi, pada mereka yang tukar kepada K&N type, benda ini tidak perlu ditukar tetapi boleh dibersihkan.
6) Gear Oil – untuk pemilik kereta manual, tidak perlu guna ATF tetapi sebaliknya menggunakan Gear Oil. Benda ini boleh ditukar 60,000km sekali.
7) Brake Fluid dan Power Steering Fluid – Kalau boleh flush keluar dan ganti baru setiap 60,000 km. 
8) Radiator Coolant - Harga dalam RM8-RM15 sebotol. Selalunya berwarna hijau. Dalam 60,000km boleh ditukar sekali. Tetapi kalau air radiator itu berwarna jernih sahaja, kemungkinan air paip biasa digunakan. Apabila menggunakan coolant, enjin lebih cepat panas dan juga tidak mudah mendidih.
9) Air-Cond Belt/ Alternator Belt – Belt-belt ini perlu ditukar sama waktu dengan timing belt (Andai terlupa tukar sewaktu servis sebelum ini). Belt Air-Cond dan juga Alternator belt mudah dikenal pasti bila perlu ditukar atau tidak. Ini kerana belt-belt ini terletak diluar dan jelas kelihatan. Kalau bahagian “ribs”nya sudah ”crack” yang halus, eloklah ditukar belt tersebut. Jangan tunggu masa timing belt nak tukar, baru kita hendak menukar belt-belt ini. Akhir sekali, maintenance schedule yang ikut “km” atau masa”3 bulan” “6 bulan” dan seterusnya ini, dapat memudahkan pemilik kereta melakukan penyelengaraan atau “preventive maintenance”. Selepas membuat servis, mekanik akan menampal sticker kecil di bahagian cermin pemandu untuk dibuat rujukan bagi penyelenggaraan akan datang.
Ladies driver,
Cik Sima Sidek

No comments:

Post a Comment